Liturgiska texter


Den 2 augusti 2024, fredag
fredag i 17 veckan 'under året'

Katarina av Vadstena jungfru, Eusebius av Verceli biskop, Pierre-Julien Eymard präst

Helgon: Katarina av Vadstena jungfru, Eusebius av Verceli biskop, Pierre-Julien Eymard präst
Katarina. Ulf Gudmarssons och Birgittas dotter, enligt uppgift mycket vacker. Kom 1350 till Rom och stannade där till moderns död 1373. Bidrog verksamt till birgittinordens stadfästelse och ledde klostret i Vadstena utan att formellt vara nunna eller insatt till abbedissa. Död i Vadstena den 24 mars 1381, skrinlades den l augusti 1489.

Eusebius född på Sardinien i början av 300-talet. Blev präst i Rom och 354 biskop av Vercelli vid Milano. Flitig predikant, grundade kommuniteter i sitt stift. Drevs i landsflykt av kejsar Constantius p.g.a. envist motstånd mot arianerna, som han fortsatte att bekämpa även efter hemkomsten. Dog år 371. Den förste biskop i västkyrkan som införde vita communis för präster.

Petrus. Född i La Mure i Frankrike 1811. Efter sin prästvigning arbetade han några år i själavården och inträdde därefter i Marie Sällskap. Han var en framstående förkunnare av den heliga eukaristin och grundade kongregationer för män och kvinnor i syfte att sprida den eukaristiska tillbedjan. För att främja vördnaden för eukaristin bland människor av alla slag startade och ledde han flera olika rörelser. Död 1 augusti 1868 i sin hemstad.


Dagens bön:

Gud, vårt hopp och vår tillflykt, från dig får allt sitt värde och sin helighet. Visa i barmhärtighet hur vi skall leva i världen, så att vi under din ledning brukar de förgängliga gåvorna sa att vi inte går miste om de oförgängliga.

eller
Din kyrka gläder sig, Herre, över skönheten i den saliga Katarinas liv. Låt oss, som vill vara dina tjänare, betrakta hennes föredöme och växa i vårt inre liv i skydd av hennes förbön mot hotande faror.

Gud, du skänkte den helige Petrus Julianus en enastående kärlek till Kristi kropps och blods ofattbara mysterier. Låt också oss få smaka den ljuvlighet som han öste ur denna gudomliga källa.


Läsningar: Jer 26:1-9, Ps 69, Matt 13:54-58

Första läsningen
Jer 26:1–9
(Allt folket församlade sig mot Jeremia i Herrens hus)


Läsning ur profeten Jeremias bok.
I början av Jojakims, Josias sons, Judas kungs, regering kom detta ord från Herren. Han sade: Så säger Herren: Ställ dig i förgården till Herrens hus och tala mot alla Judas städer, från vilka man kommer för att tillbe i Herrens hus, tala alla de ord som jag har befallt dig att tala till dem, ta ingenting därifrån. Kanhända skall de då höra och vända om, var och en från sin onda väg. Då vill jag ångra det onda som jag har i sinnet att göra med dem för deras onda levernes skull.
Du skall säga till dem: Så säger Herren: Om ni inte vill höra mig och vandra efter den lag som jag har förelagt er, och höra vad mina tjänare profeterna talar — de som jag titt och ofta sänder till er, fastän ni inte vill höra — då skall jag göra med detta hus som jag gjorde med Silo, och skall låta denna stad för alla jordens folk bli ett exempel som man nämner, när man förbannar.
Och prästerna och profeterna och allt folket hörde Jeremia tala dessa ord i Herrens hus. Och när Jeremia hade slutat att tala allt vad Herren hade befallt honom att tala till allt folket, grep prästerna och profeterna och allt folket honom och sade: »Du måste döden dö. Hur vågar du profetera i Herrens namn och säga: ’Det skall gå detta hus liksom det gick Silo, och denna stad skall ödeläggas, så att ingen mer bor i den’?« Och allt folket församlade sig mot Jeremia i Herrens hus.
Så lyder Herrens ord.

Responsoriepsalm
Ps 69:5, 8–10, 14 (R. jfr 14c)

R.
Svara mig, Herre, i din godhet.

Fler än håren på mitt huvud
är de som hatar mig utan orsak.
Många är de som vill förgöra mig,
de som utan skäl är mina fiender.
Vad jag inte har stulit
måste jag betala. R.

För din skull bär jag smälek,
för din skull höljer blygsel mitt ansikte.
Främmande har jag blivit för mina bröder,
en främling för min moders barn.
Lidelsen för ditt hus har förtärt mig,
dina smädares smädelser har fallit över mig. R.

Men jag kommer med min bön till dig.
Herre, låt nådens stund vara inne!
Hör mig, Gud, i din stora barmhärtighet,
svara mig i din frälsande trofasthet. R.

Halleluja
1 Pet 1:25

Herrens ord består i evighet.
Det är detta ord som har förkunnats för er.

Evangelium
Matt 13:54–58
(Är det inte snickarens son?
Varifrån har han då allt detta?)


Läsning ur det heliga evangeliet enligt Matteus.
Vid den tiden kom Jesus till sin hemstad, och där undervisade han i synagogan, så att man häpnade och sade: »Varifrån kommer den mannens visdom och underverk? Är det inte snickarens son? Heter inte hans mor Maria och hans bröder Jakob och Josef och Simon och Judas? Och bor inte alla hans systrar här hos oss? Varifrån har han då allt detta?« Så blev han en stötesten för dem. Men Jesus sade till dem: »En profet blir ringaktad bara i sin hemstad och i sitt hem.« Och han gjorde inte många underverk där, eftersom de inte ville tro.
Så lyder Herrens evangelium.


Andra liturgiska texter